Dag 14: Zion National Park: Angels Landing

6 oktober 2017 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Goedemorgen Nederland,

Onze camping ligt ongeveer 0,5 mile van de entree van Zion National Park. We hebben dan vanuit onze camper uitzicht op de bergen. De zon gaat heel mooi onder en daar hebben we natuurlijk foto's van gemaakt.
Na de zonsondergang zijn we gaan bbq'en. We hadden een 'klein' stukje vlees gekocht. Het was wel erg lekker en kunnen hier nog een dag van eten. In de loop van de avond koelt het erg af hier op de camping. Overdag hebben we ongeveer 27-28 graden en 's nachts is het tussen de 6-10 graden. Een vuurtje is 's avonds dus wel erg lekker.

DSC02403  DSC02407  DSC02408

Vanmorgen waren we wakker om 7.45 uur. We hebben toen wat gegeten en gedoucht. Dit is de eerste camping waar we ‘maar’ een beperkt aantal minuten mogen douchen. Bij de rest van de campings was het zo lang als je nodig had. Hier dus 6 minuten. Dit is nog best wel lang eerlijk gezegd.

De planning was om vandaag een korte trail in de ochtend te lopen, zoals Emerald Pools en in de middag richting het water, ‘de Narrows’. Toen we in het park aankwamen, stond aangegeven dat de Angels Landing weer geopend was. Dit laten we ons geen 2x zeggen en natuurlijk gingen we met de shuttlebus naar stop 6! We waren er helemaal klaar voor. Om 10.30 uur vertrokken we beneden bij de bushalte. Voor Angels Landing staan 4 uur gepland. Hierdoor hadden we nog ruimschoots tijd over om the Narrows te lopen in de middag.. Dachten we..

De tocht naar boven was erg pittig. Het was 3,2 km klimmend naar boven. Het was steil, maar gelukkig was er nog veel schaduw. We hebben meerdere keren gerust en even wat gedronken. Als ik jullie was, zou ik even op google: Angels Landing intypen, want dan krijg je filmpjes etc, dan heb je een betere beleving, dan met onze foto’s.  Er zaten erg steile stukken in het beginstuk en het was echt zigzaggend naar boven, maar wij vonden dat het nog vrij snel hadden gelopen. We waren in een uurtje boven bij Scouts Overlook. Vanaf hier begint Angels Landing die eigenlijk maar 0,5 miles is. Oke, als je hoogtevrees hebt, is Angels Landing een slechte keuze, maar wow wat een aparte beleving om langs kettingen naar boven te klimmen. Geen afrasteringen en eigenlijk een soort van stenen die een ‘trap’ vormen. Erg gaaf om te doen, tot je tegenliggers tegenkomt. De route is namelijk hetzelfde naar beneden als naar boven. Heftig. Vooral niet naar de afgrond kijken, want dan krijg je een black-out moment.  Eenmaal boven heb je echt een wow moment met echt een geweldig uitzicht. Linda vond het jammer dat er geen bord stond: ‘Yeah, we did it’. Toch maar aangeven bij de park rangers dat het daar neergezet moet worden.

DSC02417  DSC02420  DSC02424  DSC02425  DSC02438DSC02439  DSC02440  DSC02443  DSC02446

We hebben boven nog even wat gegeten en gedronken en rond 12.00 uur vertrokken we naar beneden. Hier hebben we ongeveer 45 minuten over gedaan. Het zit Linda niet heel erg mee, want ze heeft nu 2 blaren op allebei haar kleine tenen, waardoor de terugtocht voor haar vrij pijnlijk was. Het afdalen was pittig, omdat het erg steil naar beneden gaat, maar we hebben het gedaan. Om ons te belonen voor ons harde werk, hebben we bij het Visitors Center een certificaat gekocht. Dit wordt morgen spierpijn hebben in de kuiten!

IMG_3409

Wat zullen we nu gaan doen was de volgende vraag: We zijn even wat gaan eten bij de Zion Lodge in de buurt van de start van Angels Landing. Hier hebben we even wat gegeten. Dit was overigens geen succes, want de hamburger van Gijs was erg droog en de vrouw die ons hielp had, zoals Kevin zegt: Bingo Wings, zo groot dat je ermee de Atlantische Oceaan kan oversteken. Helaas moeten jullie het doen met je eigen verbeelding, want we durfde geen foto te maken. Omdat we vrij moe waren van de klim en omdat Linda pijn had aan beide voeten, zijn we terug richting de camper gegaan. Het was weer super druk in het park, wat je al goed merkte aan de shuttlebussen, want die zaten telkens of ze nu richting start of richting de wandelingen gingen, stampvol.

Zion National Park is echt een geweldig park, met echt mooie uitzichten, maar het is er te druk, wat ten nadele is van de wandelingen. Tijdens het wandelen naar boven was het vrij rustig en kwamen we weinig mensen tegen, maar op de terugweg was het echt super druk. Heel erg jammer.

Rond 14.30 uur waren we terug op de camping en hebben we nog lekker van het zonnetje genoten. We zijn nog even naar het zwembad gelopen, maar het water was erg fris en dat in combinatie met het windje, besloten we om toch lekker in het zonnetje aan de camper te gaan zitten. Lekker vakantie, want we hebben al 2 drukke weken achter de rug. Er komt momenteel nog een volgeplande week aan, maar wat is deze reis mooi!

De camper bevalt ook zeer goed en eigenlijk is de camper net zo groot als een grote pick up truck. We passen dan met onze camper ook netjes in alle parkeervakken. De camper is niet heel groot, dus het is passen en meten met de boodschappen en kleding. We hebben besloten om in de toekomst nog een keer een camperreis te maken, maar dan kiezen we een ander gebied uit in Amerika. Dit staat al vast voor ons.

Morgen gaan we richting Las Vegas. Volgens alle berichten is het redelijk rustig momenteel in het centrum en veel politie op de been. We gaan het meemaken. Morgenvroeg gaan we eerst richting een shooting range, want Gijs gaat nog even knallen. Op de heenweg richting Las Vegas is het de bedoeling dat we nog even het State Park Valley of Fire meenemen, maar we zien morgen wel. De rit morgen is ongeveer 2,5 uur, dus dat valt reuze mee.

We houden jullie op de hoogte.

Weltrusten en tot snel,

Gijs en Linda

1. Pap en mam:
    7 oktober 2017
    Prachtige foto’s
  2. Peter en Anja:
    7 oktober 2017
    Geweldig om jullie te volgen . Nog heel veel plezier samen .