Dag 18&19: Yosemite National Park

10 oktober 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Hallo Nederland,

Gisteren (dinsdag) was weer een lange reisdag. We moesten van Lake Isabella naar Yosemite National Park een afstand afleggen van maar liefst 403 km. We hebben hier ruim 5 uur over gedaan. Dit komt, omdat het laatste stuk nogal veel bochtwerk en bergen was. We waren rond 16.15 uur op de camping en hebben onze camper geïnstalleerd. Helaas geen water, stroom of riool, dus compleet zelfvoorzienend. We hebben wel mooi een vuurkorf bij de camper, dus toen het donker werd, hebben we lekker vuurtje gestookt, maar op een gegeven moment werd het wat fris en zijn we binnen gaan zitten. Volgens de gegevens op internet zou het flink gaan vriezen in Yosemite National Park. Dit valt achteraf reuze mee, want het is vannacht maar liefst 7 graden geweest. Niets geen vrieskou. Helemaal voor niets de warme kleding meegenomen.

In Yosemite National Park hebben ze veel beren. Ze noemen het ook wel Bear Country. Dit betekent dat op de camping al het eten, toiletspullen en cosmetica in een bear locker moet, omdat beren schijnbaar auto’s kunnen openen. Gelukkig hebben wij een camper en hoeven dit niet, zolang het maar uit het zicht staat, dus niet in de cabine.

Gisteravond zijn we op tijd naar bed gegaan, want vandaag (woensdag) moesten we al om 6.00 uur opstaan, omdat we de bus van 8.30 uur naar Glacier Point moesten halen. Dit was erg vroeg, want het was nog helemaal donker buiten. Tel daarbij op dat er beren kunnen rondlopen, dus Linda was bang. De eerste shuttlebus vertrok om 7.00 uur en deze moesten we hebben. Uiteindelijk waren we om 8.10 uur bij de halte voor het vertrek van de Glacier Point tour.
We deden er met de bus 1,5 uur over om boven op Glacier Point te komen. Dit was een lange tijd, want onze buschauffeur bleef 1,5 uur lang zaniken over de natuur, bloemen, bergen, beren, etc.. Heel vermoeiend. Nu weet Linda hoe jullie het ervaren als ze een drukke bui heeft.

Om 10.15 uur begonnen we aan de Panorama Trail. Deze was in totaliteit 8,3 miles lang (13,3 km). We zouden onderweg beren tegen kunnen komen, dus we werden gewaarschuwd wat we moesten doen in dit geval. Gelukkig zijn we geen beren tegengekomen. Toch wel jammer, want we hadden er graag een foto van willen maken.
De Panorama Trail was heel erg mooi, maar heel erg zwaar. Het was flink dalen en dan weer stukken klimmen, via smalle paadjes met flinke keien. De uitzichten waren geweldig en hebben echt veel gezien. We zijn verschillende watervallen tegengekomen en we hebben een hoogteverschil overwonnen van 1200 meter. Er waren stukken bij, waar je het hoogte verschil echt merkte.

Op een gegeven moment kom je op een punt, waar je kunt kiezen welke trail je als vervolg kiest. We hebben gekozen voor de John Muir Trail. Deze was erg moeilijk loopbaar, ivm de vele keien en dalingen. De gehele trail zou 5-6 uur in beslag nemen. Wij hebben er 4.15 minuten over gedaan. Om 15.00 uur waren we terug bij de camper. Snel ons reisverslag in elkaar zetten, anders zijn we morgen op het moment dat we wifi hebben, alles kwijt en dan lekker met de voetjes omhoog. Morgen is de laatste volle dag. Dit wordt weer 3,5 uur rijden naar onze laatste camping, op 30 mijl afstand van het verhuurbedrijf Cruise America. Hier moeten we zorgen dat de camper schoon is en het afvalwater en riool leeg is, propaan aangevuld en benzine zoals afgesproken. Morgen dus koffer inpakken, wasje draaien en klaarmaken voor de lange terugreis. Wat zijn die 3 weken omgevlogen. We hadden graag nog wat extra tijd gehad, maar dit is een goed excuus om terug te gaan.

Morgen zal er waarschijnlijk geen reisverslag volgen, omdat het een opruimdagje wordt. Er komt aan het einde van de rit, wel nog een samenvatting.

DSC02859  DSC02847  DSC02843  DSC02842  DSC02834  DSC02809  DSC02802  DSC02798  DSC02797  DSC02796  DSC02792  DSC02791  DSC02779  DSC02742  DSC02741  DSC02739  DSC02738  DSC02720  DSC02715  DSC02709  DSC02703  DSC02701  DSC02695  DSC02691

Aantal gereden miles vandaag: 252 miles (403 km)
Aantal gereden miles totaal: 2411 miles (3430 km)

Weltrusten en tot snel,

Gijs en Linda