Dag 9: Grand Canyon

1 oktober 2017 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Goedemorgen,

Vandaag gingen we dan eindelijk naar de Grand Canyon. We hebben er zin in!

De nacht verliep onrustig, omdat we naast een treinspoor zaten, waar niet gelogen elke 15 minuten wel een trein voorbij kwam. In de nacht was het iets minder vaak, maar om 2.30 uur schrok Linda wakker van de claxons van de trein. Uiteindelijk toch nog goed geslapen en rond 7.30 uur opgestaan.
We hadden besloten dat we in een echte diner te gaan eten. Zo een kitscherige ingerichte diner. De camping lag in het dorpje Seligman aan het einde van route 66. Voor bij de eerste diner te komen, moesten we 40 minuten rijden. Het was geen straf, want we hadden weer een geweldig uitzicht!
Om 8.30 uur reden we van de camping af.

De diner lag in het dorpje Williams wat echt een leuk dorpje was. Het was het laatste ‘grote’ dorpje voor de Grand Canyon. De diner was ingericht als eerbetoon aan Route 66. Het was gezellig ingericht en lekker druk. Gijs had de breakfast special (2 pannenkoeken, 2 eieren en bacon) en Linda koos voor de wafel. Allebei jammie, maar weer te grote porties. Gelukkig had iedereen moeite om de borden leeg te eten.

Na de diner gingen we richting de Grand Canyon. Dit lag ongeveer een uurtje van Williams af. Weer een mooie route, maar ook drukker dan de afgelopen dagen. We reden meteen naar onze camping van vandaag, Mather Campground. Weer een camping zonder stroom, riool, elektriciteit, maar wel een heel mooi uitzicht. We blijven hier 1 nacht.

We waren rond 11.30 uur op de campground. Gelukkig is het in dit National Park heel goed geregeld met vervoer, want er rijden gratis shuttlebussen naar alle bezienswaardigheden. Recht voor onze camping stopt er 1. Met deze bus zijn we naar het Visitors Center gereden waar we een wandeling hebben uitgezocht. Achter het Visitors Center ligt het uitkijkpunt Matherpoint. Hier kijk je echt zo de canyon in. Heel erg mooi.

Maar, we wilden wandelen. Daarom hebben we gekozen voor de populaire Bright Angel Trail. Dit is een wandeling waarbij je een stuk afdaalt in de canyon. Als je de gehele Bright Angel Trail loopt dan ben je echt veel km’s onderweg. Wij kozen voor de Mile-and-a-half Trail. Deze was 1,5 miles naar beneden en dan weer 1,5 miles terug. Bij de informatie stond dat dit een moderate trail was (gemiddeld), maar wij zijn beide niet getraind op bergachtige wandelingen, dus hij was pittig. Het afdalen was niet zozeer vervelend, maar het stijgen was heftig. Dit in combinatie met de zon en een temperatuur van een graad of 24, maakte het zwaar. Toch zijn we blij dat we het gedaan hebben, want het was een mooie tocht.

Na deze tocht zijn we terug naar de Market gelopen. De shuttlebussen zaten goed vol en het was maar 1,5 km terug lopen naar de Market, dus we besloten om te gaan lopen. Onderweg hebben we eekhoorns en elanden gezien. Zo mooi om deze gewoon in de natuur tegen te komen!

Bij de Market Plaza hebben we enkele boodschappen gedaan, want we gaan bbq’en. Toen terug naar de camping en lekker genieten van het zonnetje en een boekje.

Het was gisteravond heel erg gezellig. We hadden Nederlandse buren en het lukte ze niet om vuur te krijgen, dus Gijs heeft ze uitgenodigd om bij ons ‘kampvuur’ te komen zitten. Hier hebben we ervaringen uitgewisseld en rond half 10 ging ieder zijn eigen weg. Om 22.00 uur laten we in bed.

Morgenvroeg willen we nog een wandeling maken, welke weten we nog niet. Daarna rijden we via de Scenic Drive het park via de oostkant weer uit en gaan we naar Page. Hier staat de Lower Antelope Canyon op het programma.

DSC01832  DSC01819  DSC01813  DSC01802  DSC01796  DSC01793  DSC01792  DSC01785  DSC01784  DSC01771  DSC01770  DSC01765  DSC01763  DSC01758  DSC01758  DSC01731  DSC01730  DSC01732

Totaal aantal miles gereden vandaag: 100 miles (=160 km)

Totaal aantal gereden miles: 930 miles(1488 km)

Weltrusten en  tot snel,

Gijs en Linda