Dag 3: San Francisco

25 september 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Alweer onze laatste dag in San Francisco. We hebben vanmorgen contact opgenomen met Cruise America, waar we de camper hebben gehuurd en we kunnen hem om 12.00 uur ophalen in plaats van na 13.00 uur. Dit scheelt ons alweer tijd! Het avontuur gaat verder, maar eerst terug naar vandaag!

We hebben beide toch klein beetje last van een jetlag. Moe, maar vroeg op. Vanmorgen was het 06.30 uur. Linda was eigenlijk om 02.00 uur al klaar wakker, maar dat was wat vroeg.. Rond 07.30 uur zijn we gaan ontbijten en om 08.45 uur liepen we richting pier 33 waar de boot naar Alcatraz vertrekt.

We zijn via de grote winkelstraat gelopen 'Mason Street'. Helaas was alles nog dicht, maar hier liggen vooral de grote merken, dus we hebben niet echt iets gemist. Rond 9.30 uur waren we op de pier. Het was al goed druk, maar onze boot ging pas om 11.00 uur. Ze willen graag dat je 30 minuten voor vertrek aanwezig bent, dus we hebben maar even van de gelegenheid gebruikt gemaakt, om lekker even in de zon andere mensen te kijken.

DSC01177  DSC01184  DSC01190  DSC01176

Toen mochten we echt. De boottocht naar Alcatraz duurde ongeveer 15 minuten en was goed te doen. Linda is normaal snel zeeziek, maar heeft totaal geen last gehad. Op Alcatraz was het echt druk. Als tip willen we dan ook meegeven, als je gaat, pak de eerste boot.
Alcatraz is niet super groot, maar wel weer klimmen naar de top. Er is een film over Alcatraz die het gehele verhaal over de gevangenis en geschiedenis ervan verteld. Helemaal boven op het hoogste punt ligt het cellencomplex. Hier krijg je een audiotour die het gehele verhaal verteld. (Ja, ze hebben ook aan Linda gedacht. De tour was ook beschikbaar in het Nederlands).

DSC01287  DSC01201  DSC01219  DSC01234  DSC01236  DSC01238  DSC01242

Het was een indrukwekkende beleving en wij kunnen ons totaal geen beeld vormen hoe het is om daadwerkelijk in een cel te zitten van 1 bij 3 meter. Heel onwerkelijk, maar echt de moeite waard. Een andere bijkomstigheid op het eiland is dat je mooi zicht hebt op San Francisco met de skyline. (Als je goed kijkt naar de foto, zie je de hoogteverschillen in San Francisco)

DSC01261

Rond 13.30 uur waren we weer op terug bij Pier 33. We zijn toen richting het hotel gelopen, om schoenen te wisselen. Onderweg zijn we nog naast de poort richting de Chinese wijk gekomen, uiteraard hebben we hier een foto van gemaakt. Na het wisselen van de schoenen zijn we naar Union Square gelopen. Het was voor we op vakantie gingen, voor Gijs niet meer gelukt om naar de kapper te gaan. Dit hebben we vandaag ook maar meteen even gedaan. Daarna hebben we bij Macy's gekeken en bij verschillende merken en hierna richting een restaurantje gelopen. We hebben heerlijk gegeten, namelijk lasagna en spaghetti. De bediening liet de wensen over, maar het eten was erg lekker. Alleen hoe ze in godsnaam dat fooisysteem hebben kunnen bedenken, het is een raadsel.Tegenwoordig rekenen ze al 18% aan fooi...

DSC01299  DSC01298  DSC01301

We gaan verder met het opruimen van de hotelkamer. Koffers worden weer ingepakt, spullen voor morgen klaargelegd. Morgen om 10.00 uur mogen we onze huurauto op gaan halen om richting het verhuurbedrijf te gaan van Cruise America. De insteek was om eerst boodschappen te gaan doen, maar doordat we de camper eerder mogen ophalen, gaan we het ophalen doen! Plannen gewijzigd dus.

Nu lekker met de voetjes omhoog, want ze hebben het de afgelopen dagen wel zwaar gehad. Vandaag weer 18 km gelopen. Dit zijn we niet gewend!

Conclusie: San Francisco is groter dan we dachten. Alles is te voet te doen, maar dan moet je veel wandelen! Helaas is het ons niet gelukt om alle bezienswaardigheden te bezichtigen. Het is ons niet gelukt om over de Golden Gate Bridge te fietsen, vandaar de foto's op afstand. Het is ons ook niet gelukt om een ritje te maken met de cable car. Het was zo ontzettend druk en gewoon te weinig tijd. San Francisco is erg leuk en de mensen zijn erg vriendelijk (soms té..), maar 2,5 dag is te weinig om de gehele stad te zien!

Tot morgen,
Weltrusten,